کشور السالوادور اولین کشوری ست که بیت کوین را به عنوان یک ارز قانونی اعلام کرده است. قانونی شدن بیت کوین در این کشور در سپتامبر ۲۰۲۱، یعنی دقیقا دو سال پیش اجرایی شد و بیت کوین را در کنار دلار آمریکا به یک ارز ملی تبدیل کرد.

رئیس جمهور این کشور نایب بوکله اعلام کرد این اقدام به شکوفایی مالی، سرمایه گذاری، گردشگری و نوآوری کشور کمک خواهد کرد و این اقدام با حمایت کامل رئیس‌جمهور کاریزماتیک این کشور انجام شد و بحث‌ها و حواشی زیادی را هم به همراه داشت.

به گفته وزارت گردشگری السالوادور مورنا ولدز، پس از پذیرش بیت کوین به عنوان ارز قانونی صنعت گردشگری این کشور از تاریخ 2021 بیش از 30 درصد رشد کرده است.

همچنین با بررسی های انجام شده توسط وزارت صنعت گردشگری بعد از تصویب قانونی شدن بیت کوین، هجوم گردشگرانی که از ایالات متحده به این کشور می آیند افزایش یافته است. او خاطر نشان کرد که قبل از پذیرش بیت کوین اکثر بازدید کنندگان از کشورهای همسایه بودند

 تقویت اقتصاد السالوادور با پذیرش بیت کوین

دولت السالوادور اعلام کرد ارزهای دیجیتال فرصت‌های انجام تجارت با شرکای بیشتری را در هر نقطه از جهان چندین برابر می‌کند.

در اطلاعیه‌ای که نایب بوکله در وب‌سایت دولتی منتشر کرده، توضیح می‌دهد که در ماه‌های اول قانونی شدن بیت‌کوین در السالوادور، مزایای نوآوری و آزادی مالی افزوده را شناسایی کرد.

همچنین دولت السالوادور برخی از مزایای اقتصادی ناشی از پذیرش بیت کوین به عنوان ارز قانونی را تشریح کرده که یکی از آنها تاثیر پذیرش بیت کوین بر صنعت گردشگری اشاره کرد که قبل از پذیرش این ارز 1.1 میلیون گردشگر وارد این کشور می شدند و بعد از پذیرش بیت کوین این تعداد به 1.4 میلیون بازدید کننده افزایش یافته است و درآمد حاصل از صنعت توریسم در این کشور را در سال 2021 به بیش از 1400 میلیون دلار رسانده است.

این اطلاعیه اضافه می‌کند که گردشگری یکی از اولین بخش‌هایی بود که می‌توان بررسی کرد که بیت‌کوین چگونه به اقتصاد کشور کمک کرده است.

پذیرش بیت کوین به عنوان ارز قانونی باعث افزایش رشد تولید ناخالص داخلی این کشور شده است. او توضیح داد که السالوادور پس از قانونی کردن بیت کوین، برای اولین بار در تاریخ به رشد تولید ناخالص داخلی دو رقمی دست یافت. همچنین او به این موضوع اشاره کرد که تولید ناخالص داخلی السالوادور در سال 2021،  10.3 درصد رشد کرده است. السالوادور تا قبل از سال 2021 هرگز رشد تولید ناخالص داخلی دو رقمی نداشت.

علاوه بر این، رئیس جمهور السالوادور خاطرنشان کرد که صادرات السالوادور محرک اصلی رشد اقتصادی در ژانویه امسال در مقایسه با ژانویه 2021، 13 درصد رشد داشته است.

چالش های پذیرش بیت کوین به عنوان ارز قانونی

ریسک‌های نقدینگی و نظارتی در اطراف بازار کریپتو وجود دارد که یک کشور زمانی که از آن به عنوان ارز قانونی استفاده می‌کند متحمل می‌شود. از آنجایی که بازار کریپتو به شدت با بازارهای سهام ایالات متحده مرتبط است، تغییرات سیاست فدرال رزرو بر قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر خواهد داشت.

روایتی که اکثر این کشورها برای پذیرش بیت کوین دارند، هزینه کمتر حواله به جمعیتی است که به شدت بدون بانک هستند. این امر ممکن است یک دلیل سطحی باشد زیرا اکثر این کشورها ضریب نفوذ دیجیتال و موبایل بسیار پایینی دارند. بنابراین، تا زمانی که نتوانند دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین را در سراسر کشور راه‌اندازی کنند، برای آنها عملی نیست که بیت کوین را به عنوان یک ارز پیش‌فرض مقیاس کنند.

چالش دیگر ماهیت بی ثبات بازار کریپتو است. از آنجایی که بیت کوین بیش از ۷۰ درصد از بالاترین رکورد خود در نوامبر ۲۰۲۱ سقوط کرد، السالوادور چندین خرید از این ارز دیجیتال انجام داد. با این حال، کاهش قیمت بیت کوین بی وقفه بوده است و اکثر این موقعیت ها در حال حاضر با ضرر هستند.

برای خزانه ‌داری کشوری که پول شهروندان را در دارایی ‌های بی ‌ثباتی که می ‌تواند ۷۰ تا ۸۰ درصد از ارزش خود را در شش ماه از دست بدهد، مصرف کرده باشد، نمی ‌توان آن را به دلیل سیاست ‌های اقتصادی درستش دانست. به دلیل موقعیت های نقد ضعیف، توانایی کشور برای استقراض بیشتر از بازارهای بین المللی نیز به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد.

در نکته دیگر، مقررات بیت کوین تا حد زیادی توسط تنظیم کننده های ملی هدایت می شود. به دلیل ماهیت غیرمتمرکز ارز دیجیتال، ممنوعیت بیت کوین در یک حوزه قضایی ملی به طور مستقیم بر وضعیت قانونی آن در حوزه قضایی دیگر تاثیر نمی گذارد.

 با این حال، زمانی که کشوری مانند ایالات متحده از طریق مقررات به ارزهای دیجیتال سخت می پردازد، بازار به آن واکنش نشان می دهد. اقدام قیمتی که حاصل می شود می تواند بر همه کشورهایی که از بیت کوین به عنوان ارز قانونی یا به عنوان ارز ذخیره استفاده می کنند تأثیر بگذارد.

کدام کشورها بیت کوین را پذیرفته‌‌اند ؟

دانمارک

فرانسه

آلمان

ایسلند

ژاپن

مکزیک

اسپانیا

انگلستان

کشور‌های دیگری هم هستند که مواضع سفت و سختی در مقابل استفاده از بیت کوین دارند و باتوجه‌به نوساناتی که بیت کوین در انتهای سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ تجربه کرده است، بعید می‌دانیم این کشور‌ها به دسته کشورهای پذیرنده بیت کوین بپیوندند.

علت علاقه دولت السالوادور به بیت کوین

بیت کوین ارز دیجیتالی غیرمتمرکز است که توسط هیچ نهاد یا بانک مرکزی کنترل نمی‌شود. بنابراین می تواند گزینه مناسبی برای دولت السالوادور در جهت کاهش هزینه‌های مالی خود، مانند هزینه‌های انتقال پول و صرافی ارز استفاده کند.

همچنین بیت کوین می‌تواند با جذب سرمایه‌گذاران خارجی و افزایش گردشگری به تقویت اقتصاد السالوادور و دسترسی به خدمات مالی برای مردم السالوادور کمک کند، چرا که تقریباً ۷۰ درصد از جمعیت السالوادور حساب بانکی ندارند و فناوری بیت کوین می‌تواند برای بخش بزرگی از مردم این کشور، دسترسی آسان‌تر به خدمات مالی را امکان‌پذیر کند.

البته این نکته را نباید فراموش کرد که رئیس‌جمهور السالوادور  از بیت کوین به‌عنوان ابزاری سیاسی برای کاهش نفوذ دلار آمریکا در اقتصاد السالوادور و تقویت استقلال اقتصادی این کشور  نیز استفاده کرده است.

نگاهی بر قوانین خرید و فروش بیت کوین در سایر کشورهایی که بیت کوین در آن‌ها قانونی است

آمریکا: ایالات متحده با وجود کش و قوس‌هایی که در وضع قوانین مرتبط با بیت کوین داشته، در نهایت آن را قانونی دانسته و اعلام می‌کند که تعریف «پول» در طول زمان متغیر است. این روزها از بیت کوین و سایر رمز ارزها برای پرداخت اعتبار استفاده می‌شود.

اتحادیه اروپا: اتحادیه اروپا به طور کلی خرید و فروش ارزهای دیجیتال را قانونی اعلام می‌کند.

استرالیا: در سال 2013 رئیس بانک مرکزی استرالیا اعلام کرد که در صورت تمایل افراد برای استفاده از ارزهای دیجیتال، هیچ مانعی برای آن‌ها وجود ندارد. صرافی‌ها در این کشور باید مجوزهای لازم برای آغاز فعالیت را دریافت کنند.

آلمان: خرید و فروش ارزهای دیجیتال در آلمان قانونی است و حتی بانک‌ها نیز از سال 2020 اجازه تبادل ارزهایی نظیر بیت کوین را داشته‌اند.

ژاپن: ژاپن از جمله کشورهای آسیایی است که خرید و فروش ارزهای دیجیتال در آن قانونی است. در این کشور، کسب و کارهای مرتبط با تبادل ارز دیجیتال باید با کسب مجوزهای لازم ثبت شده و اقدامات امنیتی را برای محافظت از کاربران خود انجام دهند.

ژاپن ارزهای دیجیتال را دارایی‌هایی می‌داند که به صورت الکترونیکی ذخیره می‌شوند و نمی‌توانند به عنوان مناقصه قانونی در نظر گرفته شوند.

اسپانیا: بیت کوین در اسپانیا یک ارز مجاز است که قوانین مربوط به آن، در واقع همان قوانین ارزهای رایج مانند ارزهای فیات هستند.

سایر مقاله های مرتبط با بیت کوین را اینجا دنبال کنید.

پر سود باشید.

قیمت‎‌ها را در لحظه دنبال کنید.

www.Trade.TibobiT.com

دسته بندی شده در: