زی‌بی‌دی (ZEBEDEE)شرکتی است که در زمینه پرداخت های موبایلی بر پایه بیت کوین در حال فعالیت است. این شرکت اخیرا با همکاری یک پلتفرم پخش پادکست به نام فاونتن (Fountain)شرایطی را برای کاربران به وجود آورده اند که، به ازای گوش دادن به پادکست مورد علاقه‌شان مقداری بیت کوین دریافت کنند.

یکی از مدیران ارشد زی‌بی‌دی، معتقد است این نوع همکاری، صرفا مدل جدیدی از کسب و کار نیست و یک فعالیت اقتصادی نیست و یک اقدام جدی و فراگیر است. جالب است که بدانید زی‌بی‌دی از سال 2019 بخشی از فعالیت های خود را متمرکز بر ایجاد بازی های مبتنی بر بیت کوین کرده است و در این راه بازی های مختلفی از جمله بیت کوین چِس و بیت کویت اسکرچ را طراحی کرده‌اند.

بازی های مبتنی بر درآمد یا Play to Earn  در واقع بازی هایی هستند که کاربران به ازای بازی‌ای که انجام می دهند پاداش دریافت میکنند که معمولا این پاداش ها، ارزهای دیجیتال مختلف هستند. کارایی پلتفرم فاونتن هم بی شباهت به کارایی بازی های مبتنی بر درآمد نیست. در این مدل، یعنی مدل شنیدن برای کسب درآمد یا Listen to Earn  شنونده ها به ازای هر میزان دقایقی که از قبل تعیین شده مقدار مشخصی بیت کوین دریافت می کنند.

نکته جالب این است که در این مدل شاید دیگر نیازی به راه انداختن کمپین های بزرگ تبلیغاتی نیست و تولید کنندگان محتوا مستقیما به افرادی وجه پرداخت می کنند که دنبال کننده واقعی پادکست آنها هستند.

کازنز می‌گوید:

در شرایطی که پول هم‌سو با اطلاعات حرکت می‌کند یا در این مورد خاص، محتوای صوتی، دنیایی از فرصت‌های پیش روی‌مان باز می‌شود و ما نیز خوش‌حالیم که در این عرصه پیشگام و در کنار فاونتن هستیم.

شنیدن برای کسب درآمد یا Listen to earn

این پلتفرم، برنامه، «شنیدن برای کسب درآمد» خود را در ژوئن ۲۰۲۲ راه‌اندازی کرد. در این طرح کاربران روزانه به ازای اولین یک ساعتی که در این پلتفرم به پادکست‌های موردعلاقه خود گوش می‌دهند، پاداش دریافت می‌کنند.

طبق توضیحاتی که وبسایت فاونتن ارائه میکند، نرخ پاداش در این پلتفرم کاملاً اتفاقی و رندوم صورت می گیرد. یعنی ممکن است یک روز به‌ازای هر یک دقیقه پادکستی که گوش می‌دهید یک ساتوشی و روز دگیر صدها ساتوشی پاداش بگیرید. و نکته مهم دیگر این است که اگر فکر میکنید با بالا بردن سرعت پخش پادکست، درآمد خود را افزایش دهید، باید متذکر شویم که در این صورت پاداشی به شما تعلق نمیگیرد چرا که پاداش‌ها به ازای هر دقیقه زمان پخش پرداخت می‌شوند. پس اگر یک فایل صوتی 60 دقیقه ای را در 30 دقیقه گوش کنید هیچ مبلغی دریافت نخواهید کرد.

همچنین فاونتن برای جذب مخاطبان بیشتر، فید دیگر پلتفرم‌های پرطرفدار پخش پادکست را نیز به کاربران خود نمایش می‌دهد تا به محتوای متنوع‌تری دسترسی داشته باشند. کاربران برای برداشت پاداش‌های خود نیز می‌توانند حسابشان در زی‌بی‌دی را به فاونتن متصل کنند یا اینکه پاداش خود را مستقیم به یک کیف پول انتقال دهند.

اگر هنوز هم برای شما سوالاتی درباره بیت کوین وجود دارد، پیشنهاد می شود مقاله سوالات اساسی درباره بیت‌کوین را د وبلاگ تیبوبیت مطالعه کنید.

مدیرعامل فاونتن، اشاره می‌کند که:

این مدل مبتنی بر تبادل ارزش با ارزش، آینده تولید محتوا خواهد بود. تا چند سال دیگر به امروز می‌خندیم و احساس می‌کنیم پرداخت حق اشتراک برای پلتفرم‌هایی که اصلاً نمی‌دانستیم قرار است چقدر از آنها ستفاده کنیم، تا چه حد ابتدایی و ناکارآمد بود.

آینده را مبادله کنید.

دسته بندی شده در: