ریسک کردن، همان چیزی است که میتواند سرمایه گذاری شما را سودآور یا زیان ده کند. بنابراین مدیریت ریسک امری ضروری است تا با بکارگیری آن خطرهای موجود در سرمایه گذاری شما را به حداقل برساند. مدیریت ریسک آنچنان هم که فکرش را می کنید پیچیده نیست، برای مثال همین که سبد سرمایه گذاری خود را متنوع میکنید درواقع مدیریت ریسک انجام میدهید. یا در حالتی دیگر تعیین حد ضرر یا دستور برداشت سود در زمان صحیح. راه و روش های بسیاری برای مدیریت ریسک وجود دارد. در بین همه آنها در این مقاله به 5 راهکار ساده و کارآمد برای مدیریت ریسک در بازارهای مالی خواهیم پرداخت.

در بعضی موارد بدون اینکه بدانیم درحال مدیریت کردن ریسک سرمایه گذاری خود هستیم. مثلا قبل از شروع سرمایه گذاری که درحال پیشبینی این هستیم که چگونه خطرهای موجود در مسیر را به حداقل برسانیم. پس اولین گام در مدیریت ریسک، شناخت خطرهای احتمالی است.

همانطور که گفتیم برای مدیریت کردن این خطرها راه های متنوعی وجود دارد. به این راه ها استراتژی های مدیریت ریسک میگویند. اما اگر برایتان سوال شده که چرا اینقدر به مدیریت ریسک اصرار داریم، باید بگوییم که سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال بطوری کلی یک سرمایه گذاری پر ریسکی به حساب می‌آید، بازار پر نوسان، قیمت های بی ثبات و بازاری که مبتنی بر اخبار پیرامون خودش است، اینها عواملی است که بازار ارز دیجیتال را به یک بازار پر ریسک تبدیل میکند. با این اوصاف، مدیریت ریسک یک امر فوق ضروری است.

راه کار نخست، قانون یک درصد.

اولین نکته ای که در مدیریت ریسک با ید به آن توجه کرد، قانون یک درصد است. بر اساس این قانون سرمایه گذار بایستی در یک سرمایه گذاری حداکثر روی یک درصد سرمایه اش ریسک کند. این قانون برای کسانی که دچار یک خوش بینی بیش از حد هستند بسیار کارآمد است تا از ضرر سنگین برای آنها جلوگیری کند.

روش دوم، تعیین نقاط ضرر و سود

در تعیین توقف ضرر، قیمت مشخصی برای سرمایه مشخص میشود تا پوزیشن در آن نقطه بسته شود. این روش درواقع از ضررهای سنگین تر آینده جلوگیری میکند. دراین حالت باید قیمتی کمتر از قیمت فعلی تعیین شود. در مقابل اما در تعیین نقطه سفارش برداشت، بایستی قیمتی بیشتر از قیمت فعلی تعیین گردد تا سودتان را براشت کنید. لازم به ذکر است که این محدودیت ها را بایستی از قبل تعیین کرد نه در مان بحران به وجود آمده.

روش سوم، سبد متنوع

ساده ترین نوع مدیریت ریسک تنوع بخشیدن به سبد دارایی های شما است. تنوع این سبد خطر ضرر سنگین را به حداقل میرساند چرا که تمرکز فقط به روی یک دارایی شما نیست. در این حالت هم شما میتوانید سبد های خود را از ارزهایی که همبستگی معکوس دارند پر کنید و باز هم ریسک سرمایه گذاری را کمتر از قبل کنید.

راه چهارم، زمان خروج را از قبل تعیین کنید

اینکه شما از قبل بدانید در چه زمانی سرمایه خود را خارج کنید بهترین روش ممکن برای به حداقل رساندن ضرر است. در این روش اما شما باید مدیریت حس طمع خود را هم داشته باشید تا هنگام سود در دام طمع نیوفتید و از طرف دیگر نیز، نبایستی بیش از اندازه خوش بین باشید تا وقتی وارد ضرر شدید با دید خوش بینی بیش از حد تمام سرمایه خود را از دست دهید.

درهمین رابطه بخوانید، نکات مهم سرمایه گذاری در بازارهای مالی

راه پنجم، گوش به حرف دیگران نباشید

در سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، یک معامله باتوجه به وجه شخصیتی یک نفر میتواند برای او پرسود باشد و همان معامله برای شما زیان ده تلقی شود. برای سرمایه گذاری در این حوزه لازم است که قبل از وارد عمل شدن، به خوبی هرچه تمام خودتان تحقیق کنید. مطالعه وایت پیپری که ارائه می‌شود، تیم سرمایه گذاران، نقشه راه، از جمله مواردی است که میتواند دید شما را برای سرمایه گذاری در این پروژه وسیع تر کند.

لازم به ذکر است که مدیریت ریسک فقط همین 5 مرحله نیست و راه حل های پیچیده تری هم در دسترس است که تریدرهای حرفه ای از آنها استفاده می کنند، اما استفاده از همین 5 استراتژی می تواند به میزان خیلی زیادی از ضررهای سنگین احتمالی جلوگیری کند.

پر سود باشید.

صرافی ارزهای دیجیتال تیبوبیت