تتر (USDT) به عنوان یکی از نخستین استیبل‌کوین‌ها، مسیری پرفراز و نشیب را طی کرده است تا به جایگاه کنونی خود در دنیای ارزهای دیجیتال دست یابد. از آغاز فعالیت خود در سال 2014 تا به امروز، تتر همواره در مرکز توجه و بحث‌های گسترده قرار داشته است. این مقاله نگاهی به تاریخچه تتر دارد و به بررسی مراحل مختلف توسعه، چالش‌ها و دستاوردهای این ارز دیجیتال می‌پردازد. با بررسی این مسیر تاریخی، می‌توان درک بهتری از اهمیت و نقش تتر در اکوسیستم مالی نوین پیدا کرد.

تتر (USDT) چیست؟

USDT نماد رمزارز تتر است که به دلار آمریکا متصل است. این یعنی USDT یک استیبل‌کوین است و ارزش آن با دلار آمریکا تغییر می‌کند و توسط ذخایر دلاری شرکت تتر پشتیبانی می‌شود. 

تا مارس ۲۰۲۴، تتر USDT پس از بیت‌کوین (BTC) و اتریوم (ETH) سومین ارز دیجیتال بزرگ و بزرگترین استیبل‌کوین بود، با حجم بازار نزدیک به ۹۹ میلیارد دلار.

درک تتر (USDT)

USDT، یا همان تتر، به دسته‌ای از ارزهای دیجیتال در حال رشد سریع به نام استیبل‌کوین‌ها تعلق دارد که با متصل کردن ارزش خود به قیمت یک ارز سنتی مانند دلار آمریکا، خود را از نوسانات شدید در بازار ارزهای دیجیتال در امان نگه میدارد.

تتر در ژوئیه ۲۰۱۴ به عنوان RealCoin راه‌اندازی شد و در نوامبر ۲۰۱۴ به تتر (USDT) تغییر نام داد. این ارز ابتدا بر روی بلاک‌چین بیت‌کوین پایه‌گذاری شد و اکنون از پروتکل‌های Omni و Liquid بیت‌کوین و همچنین بلاک‌چین‌های اتریوم، آوالانچ، کاوا، پولکا، ترون، ایاس، الگوراند و سولانا پشتیبانی می‌کند.

شفافیت تتر USDT

تتر به‌روزرسانی روزانه‌ای از وضعیت ذخایر خود را در وب‌سایت خود ارائه می‌دهد. تا ۳ مارس ۲۰۲۴، این شرکت دارایی‌هایی به ارزش ۹۹.۴۵ میلیارد دلار برای USDT گزارش کرده است. این شرکت اعلام کرد که ۸۴.۵۸ درصد از ذخایر خود را به صورت نقد، معادل‌های نقدی، سپرده‌های کوتاه‌مدت و اوراق تجاری نگه داشته است که ۷۶.۸۷ درصد از آن در اوراق خزانه‌داری ایالات متحده بوده است.

تتر همچنین ۰.۰۵ درصد از ذخایر خود را در اوراق قرضه شرکتی، ۳.۶۲ درصد در فلزات گرانبها، ۲.۹۱ درصد در بیت‌کوین، ۴.۹۵ درصد در وام‌های تضمینی به نهادهای غیرمرتبط و ۳.۸۹ درصد در سرمایه‌گذاری‌های دیگر نگهداری کرده است.

در حالی که تتر ادعا می‌کند که برای هر USDT مقدار معادل یک دلار به عنوان پشتوانه نگهداری می‌کند، این ادعا به‌طور کامل درست نیست. با این حال، آن‌ها معمولاً به تعهد ۱ به ۱ خود پایبند هستند.

ثبات تتر USDT

یک ارزش پایدار, استفاده از استیبل‌کوین‌ها را به‌عنوان یک واسطه مبادله مانند پول سنتی ترویج می‌کند. در عمل، استیبل‌کوین‌ها کار را برای معامله‌گران در بازارهای ارز دیجیتال آسان‌تر کرده‌اند. رشد سریع محبوبیت آن‌ها همچنین به دلیل استفاده از آن‌ها به‌عنوان وثیقه در پروتکل‌های وام‌دهی و استیکینگ امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) بوده است.

تاریخچه تتر USDT

در نوامبر ۲۰۱۷، تتر گزارش داد که ۳۱ میلیون دلار از توکن‌های USDT آن به‌طور الکترونیکی سرقت شده است. این شرکت یک هاردفورک را پیاده‌سازی کرد که یک تکنیک امنیتی است و شامل تقسیم بلاک‌چین به دو جریان می‌شود.پتا آن زمان، شرکت با سوالاتی در مورد کفایت ذخایر خود مواجه بود و همانطور که تحقیقات بعدی نشان می‌داد، مشکلاتی در دسترسی به خدمات بانکی داشت.

۲۰۱۹

در آوریل ۲۰۱۹، دادستان کل نیویورک، لتیشیا جیمز، دستور داد تا شرکت iFinex، مالک تتر و بیت‌فینکس، از نقض بیشتر قوانین نیویورک جلوگیری کنند. مشخص شده بود که بیت‌فینکس حداقل ۷۰۰ میلیون دلار از ذخایر تتر را برای جبران بودجه‌های شرکتی و مشتریان بیت‌فینکس که در تحقیقات پول‌شویی از بانک پانامایی شریک خود” Crypto Capital Corp ” مسدود و در نهایت مصادره شده بود، وام گرفته است.

۲۰۲۱

در فوریه ۲۰۲۱، تتر و بیت‌فینکس پرونده خود را با توافق برای پرداخت جریمه ۱۸.۵ میلیون دلاری، قطع معامله با هر گونه ساکن یا نهاد نیویورکی و ارائه اطلاعات مربوط به ذخایر خود به دفتر دادستان کل نیویورک برای دو سال آینده حل و فصل کردند.

اکتبر ۲۰۲۱، کمیسیون معاملات آتی کالاهای ایالات متحده (CFTC) اعلام کرد که تتر توافق کرده است جریمه ۴۱ میلیون دلاری را بابت ادعاهایی مبنی بر اینکه استیبل‌کوین تتر به‌طور کامل توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شد، پرداخت کند. در واقع، «تتر در حساب‌های خود به‌اندازه کافی ذخایر فیات داشت تا توکن‌های تتر در گردش را فقط در ۲۷.۶ درصد از روزهای دوره نمونه‌گیری ۲۶ ماهه از ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ پشتیبانی کند.» بیت‌فینکس موافقت کرد که جریمه ۱.۵ میلیون دلاری را برای حل و فصل اتهامات جداگانه CFTC پرداخت کند.

۲۰۲۲

در ماه مه ۲۰۲۲، قیمت تتر به‌طور موقت تا ۰.۹۶ دلار کاهش یافت پس از اینکه استیبل‌کوین TerraUSD (UST) ارتباط خود را با دلار از دست داد. “هرچند که این مورد هیچ ارتباطی با تتر یا بیت‌فینکس نداشت .” قیمت توکن‌های تتر به‌سرعت به بیش از ۰.۹۹ دلار بازگشت و تتر اعلام کرد که همچنان درخواست‌های بازخرید را با نسبت ۱ به ۱ به دلار آمریکا پاسخ می‌دهد.

تتر همچنین MXNT، یک استیبل‌کوین پشتیبانی‌شده توسط پزوی مکزیک را پس از گسترش‌های قبلی در اروپا (EURT) و چین (CNHT) راه‌اندازی کرد

۲۰۲۳

در سال ۲۰۲۳، تتر به حوزه هوش مصنوعی با خرید Northern Data Group وارد شد. همچنین مدیرعامل جدیدی منصوب کرد. “پائولو آردوینو، که قبلاً مدیر ارشد فناوری شرکت بود و به عنوان مدافع قدرتمند راه‌حل‌های مالی مبتنی بر بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود.”

این شرکت همچنین به مشارکت در چندین اقدام برای بهبود امنیت ارزهای دیجیتال، آموزش کاربران و قانون‌گذاران، و همکاری با نهادهای مجری قانون ادامه داد.

چگونه USDT با سایر ارزهای دیجیتال متفاوت است؟

چگونه USDT با سایر ارزهای دیجیتال متفاوت است؟

USDT یک ارز دیجیتال متصل است، به این معنی که ارزش آن فقط به اندازه دلار آمریکا نوسان دارد. نمونه‌های دیگری از این نوع ارزها USD Coin USDC ، Binance USD BUSD و Dai DAI هستند.

یکی از مزایای اتصال این است که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد به‌راحتی پول خود را بین بازارهای ارز دیجیتال و سیستم مالی سنتی انتقال دهند و نیازی به انتظار برای کاهش شدید در ارزش معاملات نداشته باشند.

جمع بندی

 در این بلاگ، ما به بررسی تاریخچه تتر و نقش آن در دنیای ارزهای دیجیتال پرداختیم. تتر به عنوان یکی از مهم‌ترین استیبل‌کوین‌ها، توانسته است جایگاه ویژه‌ای در بازار پیدا کند و به دلیل پایداری ارزش خود، مورد توجه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران قرار گیرد. در ادامه، به برخی از سوالات متداول درباره تتر پاسخ دادیم تا درک بهتری از این ارز دیجیتال فراهم کنیم.


سوالات متداول

تتر (USDT) چیست؟

 تتر یک استیبل‌کوین است که ارزش آن به یک دلار آمریکا متصل است و برای جلوگیری از نوسانات شدید قیمتی در بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.

چگونه تتر ارزش خود را پایدار نگه می‌دارد؟

USDT ادعا می‌کند که هر واحد آن با مقدار معادل دلار یا دارایی‌های دیگر پشتیبانی می‌شود که در حساب‌های بانکی ذخیره می‌شوند.

تتر چه کاربردهایی دارد؟

تتر برای جلوگیری از نوسانات قیمتی، انجام تراکنش‌های سریع و ارزان، و همچنین به عنوان وسیله مبادله پایدار در بازارهای ارز دیجیتال استفاده می‌شود

آیا تتر امن است؟

امنیت تتر بستگی به پشتوانه و شفافیت شرکت تتر دارد. با وجود برخی نگرانی‌ها، تتر یکی از پرکاربردترین استیبل‌کوین‌ها است.

چگونه می‌توان تتر خریداری کرد؟

تتر در اکثر صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال قابل خریداری است و کاربران می‌توانند با استفاده از ارزهای فیات یا دیجیتال آن را خریداری کنند.

دسته بندی شده در: