تله گاوی؛ در معامله زمانی وجود دارد که معامله گر سهمی یا دارایی را خریداری می‌کند به این امید که آن دارایی هنوز در حال افزایش است. اما پس از رسیدن به یک سطح قیمتی، قیمت ها به شدت هرچه تمام کاهش پیدا می کنند. چنین وضعیتی را تله گاوی نام گذاری کرده اند.این وضعیت معمولا زمانی رخ می دهد که اطلاعات نادرستی یا غیر شفافی در مورد یک دارایی در گردش باشد.

زمانی که به رخ دادن یک تله گاوی مشکوک می شوید راهکارهایی مثل خروج فوری از معامله یا وارد شدن به پوزیشن فروش و یا حتی  سفارش های حد ضرر توصیه می شوند. البته شناختن یک تله گاوی قطعا به آسانی نوشتن درباره آن نیست، اما توجه به هشدارها و علائم موجود مثل یک شکست کوچک میتواند از شکست های بزرگ پیشگیری کند.

چگونگی کارکرد تله گاوی

زمانی که گاوها و خرس ها در نبرد بر سر ارزش یک دارایی هستند،  هر کدام تلاش می کنند تا قیمت را  به سمت دلخواه خود سوق دهند. خرس ها تلاش می کنند تا ارزش آن دارایی را به پایین ترین میزان خود برسانند در حالی که گاوها برای تثبیت قیمت در حال مبارزه هستند.

حال زمانی را تصور کنید که خرس ها پیروز مبارزه شده و قیمت ها را به پایین هدایت کرده اند در چنین حالتی که انتطار روند پایین رفتن قیمت ها وجود دارد، گاوها با یک حمله، قیمت را به بالاترین حد قبلی خود باز می گردانند. در این وضعیت بسیاری از معامله گران تصور میکنند که روند نزولی به پایان رسیده و شروع به خرید آن دارایی میکنند درحالی که این فقط یک حرکت کوچک بوده و قیمت ها سریعا به سمت پایین حرکت میکنند که باعث ضرر و زیان بسیار گسترده معامله گران میشود.

ذهینت دو طرفه داشته باشید

در یک بازار گاوی همه چیز خوب پیش میرود تا زمانی که قیمت ها رو به پایین حرکت می کنند. در چنین حالتی معامله گرانی که فقط ذهنیت یکطرفه دارند و یا فقط سود کردن در بازارهای گاوی آنها را بد عادت کرده، ممکن است در دام بدی گرفتار شوند. به همین دلیل است که مدام به معامله گران پیشنهاد میشود که پیش از شروع معامله ذهنیت دوطرفه داشته باشند.

در همین رابطه بخوانید، کسب سود دربازارهای خرسی

چرا تله گاوی رخ میدهد

عامل های زیادی باعث رخ دادن  این اتفاق می شود که یکی از اصلی ترین آنها عدم حجم خرید مناسب در هنگام افزایش به بالاترین سطح قبلی است. علاوه بر این برای سرمایه‌گذاران بلندمدت، تله گاوی می‌تواند فرصتی برای خرید دارایی با قیمت پایین‌تر باشد، زیرا قیمت پس از صعود دوباره سقوط می‌کند. سپس می‌توانند دارایی را برای روند صعودی بعدی حفظ کنند.

در آخر بایستی به این نکته اشاره کرد که تله گاوی یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین خطاهای تحلیل تکنیکال است و  تشخیص این تله نیاز به کسب تجربه و افزایش مهارت نسبتا بالایی دارد. به همین دلیل شما به‌عنوان معامله‌گر باید بتوانید به‌درستی علائم تغییر روند نزولی و تبدیل آن به روند صعودی را بشناسید تا  در دام این تله گرفتار نشوید.

ریسک کردن، همان چیزی است که میتواند سرمایه گذاری شما را سودآور یا زیان ده کند. بنابراین مدیریت ریسک امری ضروری است تا با بکارگیری آن خطرهای موجود در سرمایه گذاری شما را به حداقل برساند.

پر سود باشید.

فردا را معامله کنید.

دسته بندی شده در: